Wszyscyśmy z płócien Hoppera ("W świetle i w mroku. Opowiadania inspirowane malarstwem Edwarda Hoppera", red. Lawrence Block)

Drugi raz czytam ten zbiór; za pierwszym razem niezbyt do mnie trafił, mimo że wielbię malarstwo Hoppera i album z jego reprodukcjami często przeglądam przy kawie. Tym razem jako całość zbiór ten też nie porywa - na siedemnaście tekstów pięć jest tylko dobrych, a aż osiem - zwyczajnie nieudanych bądź chybionych. Co ciekawe, większość pisarzy znanych wypadła poniżej, jak się zdaje, swoich możliwości: rozczarowują Lee Child, Michael Connelly i Joyce Carroll Oates, a Stephena Kinga stać na znacznie więcej niż zaledwie niezłe opowiadanie. Zaś cztery najlepsze teksty to:
- Historia Caroline J. D. Block, osnuty wokół sytuacji z obrazu Letni wieczór, przeł. K. Bażyńska-Chojnacka - zaskakująca i poruszająca opowieść o błędach młodości i wybaczeniu, zręcznie operująca dwoma nawzajem uzupełniającymi się narracjami i przestrzenią niedopowiedzeń, jaka jest między nimi;
- Incydent z 10 listopada J. Deavera wykorzystujący obraz Hotel przy torach, przeł. K. Umiński - i to wykorzystujący malarską sytuację w sposób fenomenalny, kompletnie zaskakująco wplatając dzieło w szpiegowską intrygę gry wywiadów w Berlinie w 1954 roku;
- Kinooperator J. R. Lansdale'a wg obrazu Kino w Nowym Jorku, przeł. A. Walulik - najlepsze ze zbioru, udanie operujące klimatem noir, stopniowo odsłaniające mroczną przeszłość enigmatycznych bohaterów i mające specyficzny melancholijny "czarny walor" (określenie Mariusza Bonaszewskiego) w wyjątkowo nastrojowym wydaniu;
- Martwa natura 1931 K. Nelscott wg obrazu Pokój hotelowy, przeł. P. Chojnacki - bardzo dobry tekst o rasizmie, winie, odkupieniu, chyba najbardziej panoramiczne opowiadanie ze wszystkich.
Ogółem jest to zbiór bardzo nierówny, jak wiele podobnych przedsięwzięć. Ale warto choćby dla tych czterech bardzo dobrych tekstów (+ pięciu niezłych). Niestety boleśnie żal zmarnowanego potencjału takiej legendy jak Nighthawks (kompletnie chybił Michael Connelly - nawet jeśli ratuje go udana aura noir, to to jest "praca nie na temat"), za to interesująca jest lekko tylko pudrowana na beletrystykę historia przywłaszczenia wczesnych dzieł hoppera przez pewnego pastora (tu autorka ejst jednocześnie bohaterką). Ogółem całość stanowi jakąś próbę ożywienia malarstwa Hoppera, którym "myśli" znaczna część amerykańskiej kultury ikonograficznej - choćby film, od Hitchcocka po Wendersa i Lyncha (plakat do Mulholland Drive). Mam jednak wrażenie, że gdyby za taki tomik opowiadań zabrał się jeden pisarz, za to z przekonaniem, efekt byłby bez porównania lepszy.
Ode mnie:
Dziewczęcy show - 2
Historia Caroline - 5
Soir bleu - 2
Co sie naprawdę wydarzyło - 3
Pokoje nad morzem - 2
Nocne ptaki - 2
Incydent z 10 listopada - 5
Rodzinny interes - 3
Pokój muzyczny - 4
Kinooperator - 6
Zbiory pastora - 4
Biuro nocą - 3
Kobieta w oknie - 4
Martwa natura 1931 - 5
Wieczorne okna - 4
Kobieta w słońcu - 3
Jesień w jadłodajni - 4
Średnia ocen: 3,58 / 6
W świetle i w mroku. Opowiadania inspirowane malarstwem Edwarda Hoppera (In Sunlight or In Shadow. Stories Inspired by the Paintings of Edward Hopper); red. Lawrence Block; tłum. Dobromiła Jankowska, Sebastian Musielak, Dorota Konowrocka-Sawa, Agnieszka Walulik, Maria Jaszczurowska, Jerzy Kozłowski, Łukasz Witczak, Dominika Cieśla-Szymańska, Maciej Płaza, Krzysztof Umiński, Piotr Chojnacki, Katarzyna Bażyńska-Chojnacka, Agnieszka Wilga, Tomasz Kłoszewski, Krzysztof Majer, Jagoda Dolińska, Katarzyna Gucio. Wydawnictwo W. A. B., Warszawa 2018.